wynajem autokarów warszawa

Autobusy towarzyszą nam od dziesiątek lat, stanowiąc uniwersalny i ponadczasowy środek lokomocji, przystosowany do przewozu pasażerów wraz z ich bagażem, niezwykle pomocny w podróżach zarówno na te mniejsze, jak i znacznie większe odległości. Czy zastanawialiście się kiedyś jak i kiedy dokładnie powstały, skąd wziął się ten koncept i jaka była jego geneza? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania.

Zanim w wieku XX pojawiły się pierwowzory współczesnych autobusów, po ulicach miast jeździły dorożki, dyliżansy i karety oraz półgąsienicowe omnibusy, ciągnięte przez konie. Na zachodzie Europy już wiek wcześniej rozpowszechniły się pierwsze pojazdy o napędzie parowym, które ze względu na duże zużycie paliwa i konieczność częstego uzupełniania dużych zbiorników wody, okazały się skrajnie niewygodne w obsłudze i niewydajne. W 1865 roku w Anglii ich rozwój zablokowała ustawa o czerwonej fladze, zakazująca ich używania bez osoby, biegnącej 60 jardów (około 55 metrów) przed pojazdem i ostrzegającej innych użytkowników drogi.

Dopiero fenomen silnika spalinowego od czasu pierwszego automobilu Carla Benza i późniejszych modeli Forda, absolutnie zrewolucjonizował rynek transportowy. Pierwsze konstrukcje omnibusów spalinowych powstały dzięki firmie Benz (późniejszy Mercedes-Benz) i zostały wykorzystane do komunikacji na terenie Niemiec. Z początku tworzono je metodą chałupniczą, zwyczajnie zabudowując kabiny pasażerskie samochodów ciężarowych. Pierwszą fabryką protoplastów dzisiejszych autobusów była niemiecka Stoewer w Szczecinie na przełomie wieków. Już w latach 20-stych konstruowano autobusy z jedną kabiną pasażerską i osobnym stanowiskiem kierowcy. Dopiero francuska firma Chausson w latach 40stych (między innymi w autobusach jeżdżących na terenie Warszawy) zastosowała nadwozia samonośne, wykorzystywane wcześniej w trolejbusach i samochodach dostawczych.

W związku z pojawieniem się potrzeby większej ładowności i zdolności przewozowej, zaczęto produkować konstrukcje wieloosiowe i piętrowe, stosując także specjalne przyczepy. W latach 50tych autobusy z uwagi na swoją ergonomię i wygodę, zaczęły wypierać lokalną kolej. Mimo mnogości modeli, różniących się choćby rozmieszczeniem podzespołów, wersje lokalne, miejskie oraz dalekobieżne i turystyczne często posiadały wspólne kadłuby. Nieco później dla wygody i bezpieczeństwa upowszechniono rozwiązania znane również dzisiaj, jak automatycznie otwierane drzwi przez kierowcę i zastąpiono przyczepy, przegubami w centralnej części pojazdu. Konstrukcje adresowane do turystów najczęściej wyposażone były w panoramiczne okna, dla lepszej widoczności mijanych lokacji oraz przeszklone dachy, modele dalekobieżne zaś (dziś zwane autokarami), wprowadziły opcję klimatyzacji i toalet o zamkniętym obiegu, a nieco później nawet instalacje nagłaśniające i barki z trunkami, dla wyższych standardów komfortu podróży. Dopiero od lat 90tych w dbałości o środowisko naturalne, wprowadzono bardziej rygorystyczne zasady, dotyczące emisji spalin, a przedsiębiorstwa trudniące się transportem częściej montowały instalację zasilania bardziej ekologicznym gazem ziemnym.

W Polsce pierwsze autobusy pojawiły się w międzywojniu w zakładach Ursusa i występowały jako niewielkie maszyny, osadzone na podwoziach aut ciężarowych, które nie nadawały się do dłuższych tras w większych miejscowościach. Większe konstrukcje trzeba było sprowadzać z krajów zachodnich z uwagi na utrudnienia importowe. W latach 20stych posiłkowano się modelami piętrowymi od szwajcarskiej firmy Saurer ze schodami umieszczonymi w tylnej części karoserii. Ówczesne tabory składały się zaledwie z kilkudziesięciu sztuk, zarekwirowanych później na potrzeby wojska lub wywiezionych przez okupantów. Dopiero po zakończeniu II wojny światowej w roku 1945 produkcja nabrała rozpędu i budowano pojazdy na licencjach zagranicznych (np. czechosłowackich - Škoda, francuskich - Berliet, niemieckich - Mercedes-Benz i węgierskich - Ikarus) między innymi w Jelczu i Sanoku, następnie wdrażano marki własne jak choćby Solaris, San i Solbus.

Kontakt

Jeżeli jesteś zainteresowany/a wynajmem naszych autokarów, wyślij poniższy formularz i wyślij swoje zlecenie, koniecznie podając numer telefonu kontaktowego. Odpowiemy najszybciej, jak to możliwe.

AKORD Kazimierz Łomża
Usługi Przewozowo-Transportowe
03-252 Warszawa
ul. Suwalska 6 m 69
tel.: +48 723 58 48 79
e-mail: biuro@autokaryakord.pl

To pole jest wymagane!

To pole jest wymagane!

Nieprawidłowy format adresu e-mail.

To pole jest wymagane!

To pole jest wymagane!

To pole jest wymagane!

Invalid Input

To pole jest wymagane.